Page 15 - EKOpodnikanie book
P. 15
Charakteristika podniku
Podnikanie prebieha v inštitucionálnom rámci – podniku, ktorý je v Obchodnom zákonníku
definovaný ako: „súbor hmotných, ako aj osobných a nehmotných zložiek podnikania. K podniku
patria veci, práva a iné majetkové hodnoty, ktoré patria podnikateľovi a slúžia na prevádzkovanie
podniku alebo vzhľadom na svoju povahu majú tomuto účelu slúžiť“ [14]. V rámci odporúčaní
Európskej únie sa stretávame s definovaním podniku, ako každého subjektu, ktorý vykonáva
hospodársku činnosť, bez ohľadu na jeho právnu formu [15].
Pre vymedzenie pojmu podnik je opäť možné nájsť množstvo definícií:
subjekt, v ktorom dochádza k transformácii vstupov na výstupy, resp. k premene zdrojov
na statky,
usporiadaný súbor prostriedkov, zdrojov, práv a iných majetkových hodnôt, ktoré slúžia
podnikateľovi k prevádzaniu podnikateľských aktivít,
súbor hmotných, osobných a nehmotných zložiek podnikania, [37]
Každý podnik v rámci podnikateľskej činnosti hľadá vhodnú kombináciu výrobných faktorov,
prostredníctvom ktorých sa snaží vytvárať výrobky a poskytovať služby. Optimálna kombinácia
výrobných faktorov vychádza z princípu hospodárnosti, t. j. dosiahnutia maximálneho výstupu
s minimálnymi vstupmi. Existencia podniku závistí aj od jeho ekonomickej samostatnosti
a schopnosti samostatne si zabezpečiť finančné zdroje a plniť svoje platobné povinnosti (Bobáková
a kol., 2015). Uvedené skutočnosti sú súčasťou všeobecných znakov podniku, ktoré je možné ešte
dopĺňať:
ekonomická samostatnosť,
právna subjektivita,
majetková samostatnosť,
majetková zodpovednosť,
organizačná celistvosť, [8]
V súčasnosti sa do popredia všeobecných znakov podniku dostávajú aj ekoznaky ako:
udržateľnosť,
nízka uhlíková stopa,
minimalizácia odpadu, ...