Page 8 - EKOpodnikanie book
P. 8
Podnikanie a ekopodnikanie
Podnikateľská činnosť je považovaná za hnaciu silu ekonomík a podnikateľ je v tejto súvislosti
osobou vytvárajúcou nové možnosti pre hospodársky rast a rozvoj. [8] Jedna zo základných definícií
je zakotvená v zákone č. 513/1991 - Obchodný zákonník, ktorý definuje podnikanie nasledovne:
„Podnikaním sa rozumie sústavná činnosť vykonávaná samostatne podnikateľom vo vlastnom
mene a na vlastnú zodpovednosť za účelom dosiahnutia zisku“. [9] Výrazov so základom slova
“ekol...” sa v danom zákone nenachádza ani jeden. Ochrany životného prostredia sa týkajú len dva
paragrafy – § 44 a § 51 – v súvislosti s nekalou súťažou, ktorá sa zákonom zakazuje a k nej patrí aj
ohrozovanie zdravia a životného prostredia pri podnikaní.
V publikácii Podnikanie malých firiem v Slovenskej republike po vstupe do Európskej únie jej
autorka Pauličková uvádza, že Podnikanie je samostatné rozhodovanie o tom, čo vyrábať, alebo aké
služby poskytovať, o právnej forme podnikania, o umiestnení podniku a o jeho vybavení, o miere
použitia cudzieho a vlastného kapitálu a v neposlednom rade o rozdelení hospodárskeho výsledku.
[7]
Znamená to teda, že každý podnikateľ sa môže slobodne rozhodnúť, či a do akej miery bude jeho
podnikanie negatívne alebo pozitívne vplývať na životné prostredie a budúcnosť planéty.
Podnikanie okrem plnenia potrieb zákazníkov a vlastného rozvoja podniku zabezpečuje aj ďalšie
celospoločenské ciele:
vytvára a rozširuje pracovné miesta,
tvorí inovácie a technologický pokrok,
stimuluje iniciatívu a vzdelanie,
prispieva k tvorbe zdrojov pre vzdelávanie, sociálne zabezpečenie, kultúru a pod. [7],
priamo i nepriamo vzdeláva zákazníkov v oblasti ekologického správania,
K základným znakom podnikania patrí:
samostatné konanie hospodárskych subjektov,
iniciatívnosť, smelosť a vynachádzavosť, inovatívnosť,
schopnosť znášať riziká súvisiace s podnikateľskou činnosťou [11].
schopnosť improvizácie a používania nových a netradičných riešení.