Page 9 - EKOpodnikanie book
P. 9
Predpoklady
Objektívne predpoklady podnikania sú vytvárané trhovou ekonomikou a legislatívou. Tie majú
stimulovať podnikanie tým, že umožnia využívať ekonomické príležitosti vznikajúce na trhu. Zároveň
majú poskytovať právne záruky všetkým vlastníkom a vytvárať pre podniky stabilné podnikateľské
prostredie. Základom podnikania má byť fakt, že štát vytvára a poskytuje právne záruky všetkým
vlastníkom a zároveň im vytvára stabilné podnikateľské prostredie [13].
V súčasnosti sa vo svete stáva bežným javom poskytovanie výhod zo strany štátu tým
podnikateľom, ktorých ekologická stopa podnikania je dokázateľne priaznivejšia.
Ak v danom štáte neexistuje právna podpora ekopodnikania, je vyslovene na svedomí
a odhodlanosti podnikateľa, či sa spoľahne na ekologické myslenie a vzdelanie zákazníkov, alebo
podľahne len ekonomickému tlaku.
Subjektívne predpoklady podnikania sú tvorené predovšetkým charakteristikou samotného
podnikateľa a charakteristikou jeho odborných, či podnikateľských skúseností.
Pojem podnikateľ (entrepreneur) pochádza z francúzštiny a vo svojom pôvodnom význame
znamenal sprostredkovateľ [37]. V súčasnosti sú však tomuto slovu priraďované významy ako tvorca
zmien, človek schopný spozorovať príležitosti, alebo človek s inovačnými schopnosťami. Vo
všeobecnosti má slovenčina s predkladom významu tohto slova problémy, ostaneme preto pri
pojme podnikateľ. Ten je zadefinovaný aj v Obchodnom zákonníku.
Vo všeobecnosti je možné na Slovensku podnikať niekoľkými (zákonnými) spôsobmi: